Foredragene gir en innføring i hvordan man kan håndtere ulike konfliktsituasjoner ved hensiktsmessig risikovurdering og tilpassede kommunikasjonsteknikker. Det vil være fokus på hvordan du kan forebygge og mestre et bredt spekter av konflikter og hva man konkret kan gjøre før, under og etter en konfliktsituasjon.
Dette vil du lære om tema som:
- Arbeidssituasjoner der ansatte kan møte vold, trusler og trakassering
- Forståelse for grunnleggende krisehåndtering
- Hvordan man kan yte service, gi avslag på en god måte og samtidig forebygge og håndtere komplekse og utfordrende konfliktsituasjoner
- Konfliktforebyggende kommunikasjon
- Profesjonell kommunikasjon
- Faktorer som påvirker kommunikasjon
- Flerkulturell kommunikasjon
- Verbal og nonverbal formidling
- Forebyggende tiltak på egen arbeidsplass, tilpasset arbeidsmiljølovens krav
- God servicekommunikasjon, herunder konkrete teknikker for aktiv lytting
- Vurdere risiko ved person, arbeidssituasjon og praktiske konfliktforebyggende tiltak
- Forebygging av og møte med voldelig og/eller aggressiv adferd
Hva virksomhetene sitter igjen med
-
tydeligere forståelse for konflikthåndtering i den profesjonelle hverdag
-
økt evne til å kommunisere konfliktforebyggende
-
økt trygghet på individnivå
Faglig forankring
Foredragene bygger på forskning innen konflikthåndtering, samt praktisk erfaring fra arbeid med konflikthåndtering nasjonalt og internasjonalt. Innholdet er forankret i Bråtens nivåbaserte modell for konflikthåndtering - publisert på Cappelen Damm Akademisk.
Lytt til podcast om håndtering av fastlåste konflikter her
Praktisk
Foredragene tilpasses målgruppe, kontekst og modenhetsnivå, og kan leveres som:
-
fagforedrag
-
del av praktisk øvelse i konflikthåndtering
-
innledning til fagseminar