- Alle organisasjoner trenger kompetanse i krisehåndtering i 2023
Ole Andre Bråten forsker på samfunnsikkerhet, beredskap og krisehåndtering. Han bistår til daglig næringsliv og offentlig sektor, humanitære og frivillige virksomheter, medlems og interesseorganisasjoner, fagforeninger, akademia og anerkjente kompetansemiljø med foredrag, beredskapsplanlegging og sikkerhetsrådgivning.

Det finnes flere grunner til at krisehåndtering er et særlig viktig tema for norske virksomheter - der Bråtens modell for krisehåndtering er basert på organisasjonspsykologiske prinsipp og fokuserer på hvordan man kan håndtere kriser på fire ulike nivåer: individ, gruppe, ledelse og organisasjonsnivå.
-
På individnivået handler det om å håndtere den enkeltes følelser og reaksjoner i en krisesituasjon. Dette kan innebære å gi individet støtte og hjelp til å bearbeide følelsene sine, samt å tilby psykologisk debriefing. Bråten har imidlertid hovedfokus på strategier for mentalt forberedelse, beslutningstaking og situasjonsforståelse for økt mestring på individnivå - og bistår bedrifter og organisasjoner med å trene opp deres ansatte i teknikkene.
-
På gruppenivået handler det om å håndtere dynamikken i gruppen og sikre at alle føler seg inkludert med høy grad av psykologisk trygghet. Dette kan innebære å arrangere øvelser og -spesifikk trening for team. I hans modell har han utviklet ulike øvelser som har trener virksomhetskritiske team i å benytte, herunder ved simuleringstrening. Hvordan øver dere de team som har et særlig ansvar i virksomhetskritiske situasjoner slik at de deler mentale modeller?
-
På ledelsesnivået handler det om å være en tydelig og støttende leder og sikre at alle i organisasjonen føler at de har en meningsfull rolle å spille i krisen. Dette kan innebære å dele informasjon og holde åpne linjer for kommunikasjon, samt å tilby støtte til ansatte som trenger det. I modellen skiller han mellom ledere på taktisk, operativt og strategisk nivå - med egne sjekklister for de ulike nivåene. Hvordan setter deres virksomhet eksempelvis krisestab?
-
På organisasjonsnivået handler det om å sikre at krisen håndteres på en systematisk og effektiv måte. Dette kan innebære å etablere kriseplaner og -team, samt å sørge for at alle i organisasjonen er klar over hvem som skal gjøre hva i en krisesituasjon. På dette nivået handler også mye om å etablere en ønsket sikkerhetskultur - samt å vurdere hvilke krisekategorier organisasjonen skal ha en beredskap for - og hvem de skal støtte og kunne få bistand fra. Her bistår Bråten ofte med å utvikle og lede øvelser. Hvor lenge er det siden dere har trent på planverket?
Bråtens modell understreker at det er viktig å håndtere kriser på alle disse nivåene for å kunne håndtere dem på en effektiv måte og sikre at alle involverte deler den samme situasjonsforståelsen - at de forstår hva som skjer og hva som forventes av de dersom krisen utvikler seg videre. Han bistår med foredrag, kompetanseprogram, øvelse og trening.
Ta gjerne kontakt for nærmere presentasjon av metodikken for deres organisasjon eller bransje.
Book demonstrasjon på TEAMS
Bråtens modell for krisehåndtering publisert for ledere i 2022
Effektiv krisehåndtering er viktig for enhver organisasjon. Den enkeltes vurderinger og handlinger spiller en avgjørende rolle når en krise oppstår og utvikles. Alle nivå i en organisasjon må derfor være forberedt og trent på hvordan kriser skal håndteres.
Gjennom mental trening, stressmestring, samhandling og effektiv ledelse kan kritiske hendelser håndteres på best mulig måte.
Les mer og bla i boken