Kunsten å navigere i usikkerhet
I dag ønsker stadig flere ledere å lære seg å navigere i urolig farvann, forteller kriseforskeren og spesialisten i arbeids- og organisasjonspsykologi, Ole Andre Bråten.
Han har bakgrunn fra FN, NATO og norsk justissektor. Siden 2008 har han kurset norske ledere i møte med ulike kriser. Hvordan trenes så ledere til å møte kriser?

Jeg driver lederutvikling med et organisasjonspsykologisk perspektiv og har også skrevet boken "Håndbok i Krisehåndtering" som nå er ute i andre utgave. Det som er nytt i dag er fokus på de langvarige krisene som påvirker stadig flere organisasjoner - å navigere i usikkerhet over lang tid - forteller Ole Andre Bråten. I tillegg ser vi viktigheten av å kunne møte, tidskritiske hendelser - trusler mot organisasjonen som lederen må håndtere uten opphold. Summen av dette kan være utfordrende å møte.
Hvilke temaer har ledere mest interesse av å lære mer om?
Jeg møter ulike ledergrupper med forskjellige fokusområder. For noen handler det om å øke bevisstheten i møte med omfattende endringer - som oppleves som en krise. Pandemien er et eksempel på det - kombinert med økt utrygghet i den situasjonen mange står i i dag. Andre ledergrupper ønsker konkrete verktøy for å håndtere spesifikke sikkerhetshendelser - som cybertrusler. Vi tilpasser læringen til hver gruppes behov.
Hvordan kan kriseledelse bidra til innovasjon?
Kriseledelse handler ikke bare om å håndtere akutte kriser, men også om å bryte med konformitet og se en sak fra flere sider. Som kriserådgiver spiller jeg ofte rollen som djevelens advokat - en som stiller spørsmålene som ingen ønsker. Ved å bryte med etablerte tankemønstre, kan organisasjoner oppdage nye muligheter til å møte kriser - men også drive innovasjon av deres nåværende produkter og tjenester fremover.
Hvordan tilpasser dere læringen til de ulike ledergruppene?
For noen er et kort webinar passende - eller et innlegg på en intern fagdag, mens andre ønsker en dypere læringsopplevelse gjennom et skreddersydd kurs. Noen foretrekker en to-dagers samling, mens andre ønsker et kortere dagskurs. Vi tar hensyn til hva som fungerer best for hver organisasjon - samtidig som digitale format har kommet for å bli. De aller fleste ønsker å bestille et webinar eller e-læringskurs i kriseledelse, slik at alle ledere får tilgang til den samme kompetansen. Så følger vi heller opp med en fysisk samling - når det grunnleggende er på plass digitalt. Tidligere reiste jeg over hele Norge for å levere teoretiske kurs i krisehåndtering. I dag får kundene mye mer igjen for ressursene og tiden de har til disposisjon - da et 3 dagers teorikurs i dag er et e-læringsprogram på 45 minutter.
Hvordan gjennomføres da den fysiske treningen?
Metodikken vi benytter ved fysiske kriseøvelser har vist seg å gi så mye som 70 % økt mestring i reelle krisehendelser. Det krever at den enkelte leder som deltar på treningen først får innføring i teknikker for mental krisetrening. Så øver vi scenarioer under økende stresspåvirkning. Nøkkelen må alltid være utvikling og mer oversikt. Ikke å se at man feiler under stress - for det gjør vi alle.
Det handler om å erfare at du som leder ved å følge noen enkle prinsipp får mulighet til å kunne håndtere svært ulike scenario. I denne type trening benytter vi ofte videofeedback - der du selv får erfare din verbale og non-verbale kommunikasjon under stress. Det er en nyttig erfaring - og noe som skaper økt samhold i ledergruppen. For den maksimale effekten oppnår vi når vi støtter og hjelper hverandre.
For noen ledergrupper har vi levert VR-trening, som gir en mer realistisk opplevelse av krisescenarioer. Uansett tilnærming fokuserer vi på å gi deltakerne en realistisk og utfordrende læringsopplevelse som forbereder dem på å håndtere høyt stressnivå i en trygg ramme.
Avslutningsvis, hva er ditt viktigste budskap til organisasjoner som ønsker å forbedre sin kriseledelse?
Mitt viktigste budskap er å investere i kriseledelsestrening som er tilpasset deres behov. Ved å utvikle bevissthet, konkrete verktøy og trening for ledergruppene, vil organisasjonene bli bedre rustet til å møte krevende situasjoner. Kriseledelse er en kontinuerlig læringsprosess, og det er viktig å være forberedt på ulike utfordringer som kan oppstå. Det er som med alt annet - om du vil bli god, må du trene.
Ønsker du å vite mer om muligheter for deres ledere?
Tilbakemelding innen 48 timer
Ole Andre Bråten arbeider med utvikling av kriseledelse for ulike virksomheter, bransjer og sektorer.
Han er tilgjengelig for å utvikle en skisse for skreddersydd program for deres virksomhet!
Vi benytter deres kontaktinformasjon for å besvare henvendelsen.