TA KONTAKT I DAG

Hvordan håndtere utfordringen med vold og trusler i oppvekst- og utdanning?

Vold og trusler representerer en utfordring i samfunnet som stadig oftere påvirker arbeidet innen oppvekst- og utdanningsfeltet. Ole Andre Bråten har sammen med Anette Falkum forsket på strategier og metoder i dette arbeidet. De har identifisert 6 tema med fokus og læringsmål som samlet kan benyttes for å utvikle trygge oppvekst- og læringsarenaer.  

Målet er at alle ansatte i skolen skal føle seg trygge på arbeidsplassen, og at de blir ivaretatt hvis de skulle oppleve en truende situasjon. Temaene er også aktuelle for alle ansatte i barnehage.

Vold og trusler om vold beskrives til å kunne ha alvorlige konsekvenser for lærernes psykiske helse og vil kunne virke inn på den enkeltes oppfatning av arbeids- miljø, trivsel og arbeidssituasjon.

  • 1 av 4 lærere på grunnskolen har opplevd vold og trusler. Det viser forskning fra Statens Arbeidsmiljøinstitutt (STAMI). Skoleansatte er en av de mest utsatte yrkesgruppene.
  • I 2017 år trådte nye bestemmelser om vold og trusler på jobb i kraft. Regelverket stiller tydelige krav til at arbeidsgiver skal forebygge og følge opp vold og trusler slik ansatte skal ha en trygg arbeidshverdag.
  • Erfaringer fra tilsyn viser at flere skoler ikke har tilstrekkelig opplæring i forebygging og håndtering av vold og trusler, og at det kan være utfordrende for mange å øve riktig og nok. Det er også behov for at mange virksomheter må lage bedre og tydeligere rutiner.

Ole Andre Bråten og Anette Falkum har utviklet et rammeverk for alle ansatte i sektoren som består av 6 tema - som samlet tilfører kompetanse innen strategier, verktøy og metoder før, under og etter arbeidssituasjoner med risiko for vold og trusler om vold. Falkum er spesielt innen HMS - med bakgrunn som leder innen spesialisthelsetjenesten. Bråten er spesialist i arbeids - og organisasjonspsykologi med bakgrunn som Politioverbetjent og Høgskolelektor ved Politihøgskolen.

 

E-læring

Samtlige tema behandles i omfattende e-læringskurs, som dekker alle temaene med utgangspunkt i arbeidsmiljølovens krav. 

Kurset gir en grundig gjennomgang av relevante emner, inkludert risikofaktorer, tidlige tegn, intervensjonsstrategier og mye mer. Vår brukervennlige plattform lar deres ansatte gå gjennom kurset i sitt eget tempo, og inkluderer interaktive elementer for å sikre læring.

Personlig kursbevis med 12 måneder varighet. 

Se video med beskrivelse av e-læring

Webinar

Deres virksomhet kan for det første bestille webinar.  

Dette er en effektiv måte for å utvikle beste praksis og strategier for å skape trygge arbeids- og læringsmiljøer. Webinar med Ole Andre Bråten representerer en interaktiv læringsarena  som gir deltakerne muligheten til å stille spørsmål, dele erfaringer og lære i en trygg ramme. Bråten har lang erfaring med webinar. 

Webinar er tilgjengelig for deres målgruppe på kort varsel.  

Se video med beskrivelse av webinar

Dagsseminar

Ole Andre Bråten holder dagsseminarer der alle temaene i rammeverket  blir grundig gjennomgått for større grupper. 

Gjennom dagen gjennomføres økter der deltakerne kan delta i diskusjoner, øvelser, og få innføring i case-studier for å anvende konseptene i praksis. Dette er en unik mulighet for nettverksbygging og erfaringsutveksling for deres målgruppe. 

Dagsseminar skreddersys ut fra deres ønsker og behov. 

E-læring, webinar eller dagsseminar? 

Rammeverket utviklet av Ole Andre Bråten og Anette Falkum legger til rette for en omfattende og helhetlig tilnærming til forebygging av vold og trusler, tilpasset behovene i oppvekst- og utdanningssektoren.

" At konflikter oppstår i mellommenneskelige relasjoner, er uunngåelig, men konflikter kan også både forebygges og nedtrappes. Her er Bråten og Falkum konkrete når de gir en grundig innføring i samhandlings- og kommunikasjonsprosesser, om hva som kan forårsake konfliktsituasjoner, og ut fra dette setter opp strategier og metoder for å håndtere vold og trusselsituasjoner. 

De råd som Bråten og Falkum gir om konflikthåndtering, blir ikke tilfeldig kastet frem, men kommer som resultat av deres innsikt i så vel konflikt- og kommunikasjonsteori som hverdagens utfordringer i oppvekst- og utdanningsinstitusjoner.  "

Les omtale av boken i Bedre Skole