TILBAKEMELDING INNEN 48 TIMER

Er du godt nok rustet til å takle en konflikt? (Lederne)

Nedbemanning, omstillingsprosesser og konflikter på jobben. Hvordan er du egentlig forberedt på å møte en krisesituasjon?

Først publisert i Lederne

Med bakgrunn som soldat og politioverbetjent har han lang erfaring i å stå i krisesituasjoner. Ole Andre har vært Politioverbetjent og høgskolelektor ved Politihøgskolen, samt arbeidet for NATO og FN. Siden 2008 har han drevet egen virksomhet som organisasjonsrådgiver. Han har bred erfaring med kriserådgivning.

– Ledere må være forberedt på å møte mange krevende situasjoner, og må derfor ha en god mental beredskap. Noe av det viktigste du gjør som leder er å håndtere konflikter. Nedbemannings- og omstillingsprosesser kan være svært stressende, og mange opplever det som en krise, sier han.

Når man står midt oppe i en krevende situasjon er det aller viktigste at man klarer å holde hodet kaldt og tenke klart, slik at man raskt tar gode beslutninger.

– Ofte er man avhengig av ekstern bistand, men man kan også trene seg opp til å bli bedre forberedt selv. Nøkkelen er å mestre stress, sier Bråten.

Slik takler du krevende situasjoner

Utdanner man seg til soldat eller politi, spiller krisehåndtering en viktig rolle i utdannelsen. I lederutdanninger er det derimot mangelvare.

– Når en krevende situasjon oppstår er det få ledere som tenker at dette har jeg lært meg å møte. Likevel må du som leder være forberedt på å møte alle typer kriser – fellesnevneren er håndtering av stress, å kunne ta raske beslutninger og tørre å stå i situasjonen. Nettopp dette er det få ledere som er forberedt på, sier Bråten, som blant annet har undervist i krisehåndtering ved Politihøgskolen.

Han holdt et fulltegnet kurs for Lederne i Bergen, som fikk toppscore fra deltakerne. På kurset er det fokus på tre typer kriser:

  • Safety: Krisesituasjoner som oppstår når det plutselig begynner å «brenne» – uønskede hendelser som ingen har skyld i.
  • Security: En villet krisesituasjon, som for eksempel terror.
  • Virksomhetskrise: For eksempel en varslingssak, eller en stor omstilling eller endring.

– Mental trening, stressmestring, samhandling og effektiv ledelse er redskapene en virksomhet er avhengig av for å løse kriser på en best mulig måte. Ledere som vet hvordan de fungerer under press og som samtidig har en god forståelse av situasjonen er best rustet til å takle krevende situasjoner, sier han.

God kommunikasjon

For soldater, politi, helsepersonell og journalister er det en del av hverdagen å havne i krevende situasjoner.

– De får som regel tid til å forberede seg mens de rykker ut til situasjonen, kan bearbeide den etterpå og får en pause til neste utrykning. Som leder er man nødt til å stå i dette spennet hele tiden – man vet aldri når det vil oppstå en krevende situasjon for virksomheten. Derfor er en viktig del av lederes forberedelser å forebygge kriser – å forberede seg selv og å sette de ansatte i stand til å håndtere omstillinger før de skjer. I en krevende situasjon må du ikke bare håndtere ditt eget stress, men også andres, sier Bråten.

 Selv om man selv føler at man gjør en god jobb i en krisesituasjon, kan man likevel oppleve å bli kritisert i etterkant.

Øv på konkrete situasjoner

Det viktigste du kan gjøre som leder er å ta deg tid i en hektisk hverdag til å reflektere over hvilke situasjoner du opplever som krevende, og forberede deg mentalt på slike.

– Kanskje trenger du påfyll, støtte, rådgivning eller coaching for å bli bedre rustet, sier han.

Kurset Bråten har holdt for Lederne består blant annet av en workshop hvor deltakerne presenteres for ulike scenarier, og får råd om hvordan de best kan håndteres. Å trene på helt konkrete situasjoner gir god gevinst, fordi man får et innblikk i hvordan man selv reagerer i en gitt situasjon.

Kurset er delt inn i to hovedtemaer. Den første delen handler om stresshåndtering i rollen som leder. Fokuset er på hvordan du mestrer krevende situasjoner under det tidspresset som mange ledere står i til daglig. Den andre delen handler om krisekommunikasjon.

– Selv om man selv føler at man gjør en god jobb i en krisesituasjon, kan man likevel oppleve å bli kritisert i etterkant, blant annet fra media. God kommunikasjon med ansatte, styre, media og så videre er en vesentlig del av en leders oppgaver i en krisesituasjon, sier Bråten. 

4 strategier som forbereder deg på krevende situasjoner

  1. Vær forberedt: Kjenn deg selv og ditt reaksjonsmønster.                                                                 Hvordan har du mestret krevende situasjoner tidligere?
  2. Hvorfor ønsker du å være leder? Engasjement er en buffer for stress i en uventet krise.
    Lær deg stressmestringsteknikker, som for eksempel visualisering – når du skaper et indre bilde av en krise bygger du mental beredskap og gjenkjennelse.
  3. Tren på kommunikasjonsstrategier – både internt i virksomheten og eksternt.
  4. Sett av nok tid til å trene på samhandling internt – og bygg en kultur som identifiserer potensielle kriser tidlig.